Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani( Al-Faatihah 1:1 )

Sunday, March 13, 2011

luntur kasih

assalammualaikum..wahai kawan-2 semua...hari aku buat entry ni bukan untuk aku sahaja tapi untuk semua blogger disini...tajuk pun menarik jugak untuk dishare disini aku ambil dari 1 blogger jugak ini..


manusia palingbaik dikalangan orang yang berbalah(tidak boleh tidak bertegur sapa tidak melebih tiga hari),ialah meraka yang lebih dahulu memberi salam antara meraka.

lantaran ucapansalam itu bererti mohon keselamatan kepada allah SWT.la lebih baik kerana dengan salam itu berakhirlah episod perbalahan antara meraka.

orang yang lebih dahulu memberi salam adalah berjiwa perkasa.kekuatan jiwanya manpu mengheret lawan balahnya untuk kembali damai.

enggan dahulu ucap salam adalah bukti kelemahan jiwanya.jiwa lemah akan kelemahan mengheret persengketaan antara mereka.

siti'aisyah meriwayatkan mengenai nabi s.a.wyang bermakksud :"sesungguhnya nabi s.a.w tidak pernah berbala lantaran sesuatu dilakukan ke atas perbadinya kecuali pencabulan kerhormatan kepada agama allah SWT.ketika nabi s.a.w.sedia bertindak kerana pertahanan kesucian allah taala".

menurut hadis nabi s.a.w.:"allah SWT akan tambah kehormatan orang yang memaafkan kesalahan orang lain."

hanya orang  beriman berjiwa luhur mampu memaafkan kesalahan orang lain terhadap dirinya.justteru,sepatutnya masyarakat memandang mulia dan menghormatinya.

itu saja yang aku dapat darinya...

4 comments:

shahjiehan said...

angah...ejas sket tulisan enrti tuh..cam anoyying jugak..dulu shah pon buat camni..kene tegur ngan otai2.. jadi shah nk tlg membaiki blog angah kepada lebih baik.. ok???.. jgn marah...


jom baca dan komen Jepun akan hancur.

Tuan Hijau said...

ok bro...ada lg yg nk dikomen nya.?

shahjiehan said...

semuanya ok... aku pon x smpurna jugak perlukan komen yang membina... hee nice!

Tuan Hijau said...

kalu ada yang xkena tolg bg taw ak awl2...seng ak nk kaji benda nie...heheh

 

Copyright 2013 © Hijau Itu Bumi Tuhan. Design by Ayu Barbydol