Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani( Al-Faatihah 1:1 )

Saturday, June 2, 2012

12 pahala yang hanya untuk kaum wanita sahaja

Bismillahirrahmanirrahim


assalammualaikum hadirin dan hadirat semua..


Ada dua perkara yang melekat pada diri wanita.kemuliaan dan kerhormatan yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka,bila diterapkan secara  berkesan oleh kaum wanita akan semakin membuat mereka dihomati oleh kaum Adam.berikut ini la kemuliaan kaum wanita yang diberikan Allah.




1. seorang wanita yang soleh lebih baik daripada 70 orang wali atau lelaki soleh,tetapi seorang wanita yang buruk akhlaknya lebih buruk daripada 1000 lelaki yang buruk akhlaknya




2. seorang isteri yang pandai menhibur suaminya yang sedang dalam keadaan gelisah,ia akan mendapatkan pahala separuh dari pahala jihad




3. seorang wanita yang sedang hamil,lalu dia menunaikan solat 2 rakaat maka kebaikan yang diterimanya lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil




4. seorang wanita yang meninggal dunia dalam rentang waktu 40 hari setelah melahirkan anak,maka ia akan mendapat pahala seperti hanya seorang lelaki yang gugur syahid.




5. jika seorang anak menangis pada malam hari dan ibunya tidak memarahinya,bahkan memujuknya,ibu itu akan mendapat pahala ibadat.




6. jika pada malam hari seorang wanita tidak tidur kerana megurus anaknya yang sakit,Allah akan memberinya ganjaran sepadan dengan usaha memerdekakan 20 orang budak.




7. seorang wanita yang bangun pada malam hari untuk menyusui anaknya,maka Allah akan mengampuni dosa dosanya dan ia akan diberi pahala seperti pahala orang yang mengerjakan ibadat selama 12tahun.




8. apabila seorang wanita menyapu rumahnya sambil berdzikir,Allah akan memberikan kepadanya pahala seperti menyapu halaman di sekitar ka,bah.




9. seorang isteri yang memotivasi suaminya untuk berjuang di jalan Allah,dan ia ikhlas untuk menanggung barangkali penderitaan kerana ditinggal suaminya,maka Allah akan memasukkannya ke syurga 500 tahun lebih awal sebelum suaminya,dan wanita itu menanti di pintu syurga.




10. seorang wanita yang memerah susu lembu dan diawali dengan kalimat "Bismillahirrahmanirrahim",maka Allah akan memberi keberkahan rezeki bagi penduduk rumah tersebut.


11. seorang isteri yang mengerjakan solat,berpuasa dibulan Ramadhan dan menjaga amanah suaminya,maka Allah akan memasukkannya ke syurga dari pintu mana saja yang ia sukai.


12. ketika nanti di syurga,semua penghuni syurga akan menemui Allah dengan frekuensi tergantung dari kuantitas dan kualitas amalnya didunia.tapi bagi seorang wanita yang memelihara dirinya dari pandangan laki laki yang bukan mahramnya,Allah sendiri akan menemuinya.namum jika wanita itu memandang pria yang bukan mahramnya dengan pandangan yang mengundang syahwat,Allah akan mengutuk wanita itu.




nota hijau /: subhanAllah bertapa mulia nya kaum wanita yang Allah jadikan..tapi masih ramai yang tak tahu kemuliaan itu pada seorang wanita...





1 comment:

Rain said...

terima kasih berkongsi. wanita luarnya lemah. dalamnya tabah.

namun sekali dalamnya lemah, tiada yang mampu kuatkan dirinya melainkan kembali pada PenciptaNYA

 

Copyright 2013 © Hijau Itu Bumi Tuhan. Design by Ayu Barbydol