Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani( Al-Faatihah 1:1 )

Monday, April 18, 2011

TAHUKAH KITA APAKAH SAMAN EKOR 2.???


assalammualaikum...entry kali ni kita nak bincangkan SAMAN EKOR...


anda perlu tahu :
1. apakah itu saman ekor.?
saman ekor merupakan notis kepada pemilik kenderaan untuk menberi maklumat butiran pemandu kenderaandibawah seksyen 115 akta  pengangkutan jalan 1987 yang melalukan kesalahan yang berkenaan....notis ini akan dihantar ke alamat pemilik kendaraan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ...istilah rasmi bagi saman ialah notis Pol.170a...


2.perbezaan saman ekor dengan saman-saman lain dan siapa yang mengeluarkan saman ekor ini serta untuk kesalahan apa.??
saman ekor dihantar secara pos berdaftar keada pemilik kendereaan...manakala saman lain adalah yang dikeluarkan secara terus kepada pemandu kenderaan sejurus selepas kesalahan dilakukan (kendiri)..saman ekor dikeluarkan oleh polis diraja malaysia(PDRM) ke atas kesalahan memandu melebihi had laju sahaja....


3. apakah pindaan yang dilakukan oleh kerajaan malaysia terhadap akta pengangkutan jalan 1987 yang MENINDAS rakyat dan MENGUNTUNGKAN syarikat swasta..??
a)memasukkan takrif imej yang dirakam ke dalam akta pengangkutan jalan (pindaan) 2010 yang bermaksud semua gambar yang diambil oleh PDRM/JPJ semasa operasi gambar hadlaju sebelum pidaan ini tidak boleh digunakan di mahkamah sebagai bukti...
b)memperkanalkan AES iaitu penguatkuasaan automatik yang akan menguntungkan dua(2) syarikat swasta
c)selepas 28/2/2011 senarai hitam akan kembali dikuatkuasakan sedangkan saman ekor yang lama tidak boleh dikuatkuasakan kerana tiada bukti kesalahan dan tiada saman ke mahkamah...
d)menberi jalan termasuk jalan persendirian untuk menguatkuasakan akta ini...


APAKAH HAK KITA

saman sepatutnya dikeluarkan secara terus kepada kita sejurus selepas kesalahan dilakukan...
megapakah..??
ada kemungkinan kenderaan di dalam gambar adalah kenderaan yang menggunakan nombor pendaftaran palsu yang menyamai nombor pendaftaran kenderaan kita semua...

kita sepatutnya tidak perlu menbayar kompaun jika tidak mengaku melakukan kesalahan
megapakah..??
in adalah kerana saman ekor hanyalah notis meminta maklumat...

kita tidak perlu menbuat carian "online" di PDRM or JPJ jika tidak menerima saman ekor...
megapakah..??
pihak berkuasa perlu menyerahkan sendiri apa-apa notis kepada kita....


JPJ tidak berhak menghalang kita memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu hanya kerana kita tidak membayar kompaun saman ekor...
megapakah..??
polis/JPJ perlu mengeluarkan saman supaya kita hadir ke mahkamah untuk menjawap tuduhan melakukan kesalahan tersebut.selagi belum disabitkan kesalan,JPJ tidak berhak melakukan hai di atas...


p/s: aku biasa kena saman ekor di tempat yang aku tak biasa lalu lagi..sampai notis kereta yang aku drive 2 kilometer berapa entah la lupa da...area penang 2...padahai kereta aku ni dok main kawsan taiping ja..bila masa pulak aku main area penang 2...time aku p penang tak ada pulak kena time aku p taiping baru kena di penang pada hari yang saman....sangat pening...

13 comments:

shahjiehan said...

hg ni pokis ka angah? hahaha.. tkut aku !!!

HajarRasdi [BdkKck] said...

ermm.. lesen pon xdak lagi.. haha

angah said...

shah:xdak la aku owg awan ja...td ak p ceramah kempen anti saman ekor...hehhhe

hajar:kena bg ada lesen la..

~eZmALiZa~ said...
This comment has been removed by the author.
~eZmALiZa~ said...

err....entry ni baguss...saya polis...sila ikot sy ke balai...hahaha..takot x?? :P

angah said...

ezmaliza:cis xtkut pow...ahhhah
berani kena benar..takut kena salah...hahahah

zacky ~786~ said...

den xde lesen keta lg.. :P

angah said...

zack:enkau pergi ambil lesen keto 2....hehehhe

.::.MY.s.e.l.f.::. said...

mai cnie angah check ada saman ka dak.....

http://mrseinaz.blogspot.com/2011/04/mendapat-surat-cinta-dari-abang-pacak.html

.: noor badriah :. said...

haha..nice info tapi lesen pon x dak so x pyah risaw kot saman oker nie =)
angah!mai lah melawat blog baru bad =)

nelly said...

tk de lesan + tak kuar rumah = macam mana nak kena saman ? hehe

Solihin Zubir said...

terima kasih di atas maklumat ni..

mmg wajar saman ekor dimansuhkan... :D

angah said...

sama-2......hehehhhe

 

Copyright 2013 © Hijau Itu Bumi Tuhan. Design by Ayu Barbydol